maart 04, 2009

nog meer feestdagen

Hallo allemaal,

Ik ben een hindoestaanse en zal het over de nationale feestdag Holi of Phagua hebben.
Phagua is een Hindoe-nieuwjaarsfeest maar wordt in Suriname niet alleen door Hindoestanen gevierd. Het begint op de avond van de volle maan en duurt tot de eerst komende dinsdag. Het is een dag van eenheid en gelijkheid. Op de vooravond van de Holika wordt een brandhoop aangestoken waar een pandit bij is. Op de ochtend van de Holika besmeert men elkaar met een beetje as. Ook gekleurd water en poeder gooien we dan op elkaar. We dragen dan special wit dat is veel leuker met al die verschillende kleuren. Het gezellige is dat je weg moet rennen als je niet nat gemaakt wil worden. Dit jaar valt Phagua op 11 maart. Ik verheug me nu al erop met mijn familie en vrienden te spelen. Echt gezellig wordt dat.

KOM JE MEESPELEN???

IK KIJK NAAR JE UIT.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten